A brémai székhelyű Beluga hajózási vállalat két kereskedelmi hajója kelt át gond nélkül az Északkeleti átjárón. A Beluga Fraternity és a Beluga Foresight az első hajók, amelyek más jégtörő hajók beavatkozása nélkül tudtak áthaladni a Jeges-tenger orosz partokhoz közeli szakaszán.
Az Északkeleti átjáró tengeri útvonal a Csendes-óceántól az Atlanti-óceánra Oroszország szibériai partvidéke mentén. Az útvonal bizonyos részei évente csak két hónapig (július-augusztus) használhatóak, mert az év többi részében összefüggő jégpáncél akadályozza a hajózást.
Jég áldozatául vált vitorlás hajó a Jeges-tengeren
Az átjárót eddig is használták tengeralattjárók és jégtörők, de a kereskedelemi hajók előtt eddig zárva volt. Műholdképeken is megfigyelhető, hogy az elmúlt néhány évben a globális felmelegedés drasztikus mértékű jégolvadást eredményezett.
A két német hajó júliusban indult Dél-Koreából Hollandiába. Az alternatív útvonalon, a Szuezi-csatornán át, az út körülbelül 12 700 tengeri mérföld, míg a Jeges-tengeren mindössze 3500 tengeri mérföld. A rövidebb útvonal akár 10 nap alatt megtehető.
Az északkeleti átjáró és az alternatív útvonal a Szuezi -csatornán át
A Beluga vezérigazgatója rendkívül büszke a sikeres kísérletre. Véleménye szerint ezen az útvonalon óriási mennyiségű üzemanyagot lehetne megtakarítani, és jelentősen csökkenne a szén-dioxid kibocsátás. A hajókat ugyan elkísérte útjukon egy jégtörő, de szolgálataira szerencsére nem volt szükség. Ezzel a teljesítménnyel ők lettek az első nyugati kereskedelmi hajók, amelyek átjutottak az Északkeleti átjárón.
A Beluga Fraternity Dél-Koreában
A jégtakaró elvékonyodása már 2007-ben és 2008-ban is aggasztó volt, mely a globális felmelegedés egyértelmű jele.